Pyhän Pietarin kirkon maalaukset

Pyhän Pietarin kirkon seiniin ja katon holveihin maalattiin kuvia raamatullisista kertomuksista, pyhimyksistä, enkeleistä ja paholaisen edustajista 1400-1500-luvuilla. Maalaajat tulivat luultavasti Pohjois-Saksasta tai Baltiasta.

Kaksi vaihetta

Pyhän Pietarin kirkon maalaukset ovat maalattu kahdessa maalausvaiheessa, joista varhaisemmat ovat 1400-luvulla maalattuja vihkiristejä. Vihkiristit, joita on säilynyt kirkossa kuusi ovat maalanneet kirkon ammattirakentajaryhmä kirkon seinien valmistuttua, mutta ennen kirkon holvien muurausta.

Myöhäisemmät ammattimaalarien maalaukset ovat maalattu todennäköisesti 1510-luvulla ja muistuttavat Espoon tuomiokirkon ja Inkoon kirkon maalauksia. Uskotaankin, että maalariryhmä on ollut sama.

Reformaatio

Maalauksia ei koskaan peitetty reformaation aikana Siuntiossa vaan paljon myöhemmin valistuksen aikaan, jolloin sisätilat maalattiin valkealla öljymaalilla.

Restaurointi

Vuonna 1938 seurakunta päätti, että valkoisella öljymaalilla peitetyt vanhat ja arvokkaat keskiaikaiset maalaukset paljastetaan jälleen näkyviin. Valitettavasti maalia poistettaessa kävi kuitenkin ilmi, että vanhat maalaukset olivat kärsineet mittavia vaurioita muun muassa kun seinien pintoja tasoitettiin kovin ottein vuoden 1823 tulipalon jälkeen. Maalukset olivat suurelta osin tuhoutuneet. Parhaiten ovat säilyneet holvikaarten maalaukset.

Harvinaisia maalausaiheita kirkossa

Pohjoisseinän itäosassa ja en yläpuolisessa holvissa löytyy harvinainen maalausaihe; Neitsyt Marian taivaallinen kruunaus.

Kolmannen holvin etelävaipassa on toinen harvinainen maalausaihe; katkelmana säilynyt Kuolemansyntimies, jonka suusta tulevat käärmeiden muodossa kaikki seitsemän kuolemansyntiä.