Siuntion hautausmaa

Vanha hauta, taustalla kirkko

Kalansinkuja 5, 02570 Siuntio KK

Yleistietoa

Siuntion hautausmaa sijaitsee Pyhän Pietarin kirkon ympärillä. Hautausmaa on osa Siuntion kirkkomaata, johon kuuluu myös itse kirkko, kellotapuli sekä vanha ja uusi ruumishuone. Siuntion hautausmaa on pinta-alaltaan noin 2 ha.

Vanha ruumishuone rakennettiin sotien jälkeen, ja on nykyään tyhjillään. Uusi ruumishuone, jossa sijaitsee vainajansäilytystilojen lisäksi myös hyvästijättöhuone, rakennettiin vuonna 2010.

Hautausmaata laajennettiin vuonna 2000. Samalla otettiin käyttöön myös uusi uurnahautausalue, uurnalehto. Vuonna 2016 vihittiin käyttöön muistolehto.

Siuntion hautausmaa on jaettu 15 alueeseen (alueet I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XIIA, XIIB, XIII, XIV ja XV).
Siuntion seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksen mukaan arkkuhautauksia ei enää suoriteta ns. hautausmaan vanhalle puolelle eli alueille I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XIII sekä XIV.

Vanhimmat hautamuistomerkit, joita hautausmaalla yhä on jäljellä juontavat juurensa 1700-luvun loppuun ja 1800-luvun alkuun.

Kartta

Siuntion hautausmaan kartta

Tästä linkistä voit ladata yksityiskohtaisemman kartan PDF-muodossa.

Siuntion sankarihaudat

Talvisodan alettua valtiovallan päätöksen mukaisesti Siuntiossakin alettiin kiireesti valmistella sankarihautausmaata. Siuntiosta Suitian kautta pohjoiseen vievä maantie, joka kulki kirkkomaan suuntaisesti siirrettiin lännemmäksi, jotta uusi hautausmaa saatiin perustettua. Sankarihaudat sijaitsevat nykyisellä alueella XIII.

Alue vihittiin käyttöön Kaatuneitten muistopäivänä 15. toukokuuta 1949. Sankarihautausmaan muistomerkin on valmistanut Uno ja Toni Luoma Lohjan kivenhakkaamosta ja suunnitellut arkkitehti A. W. Rancken. Muistomerkki koostuu suuresta rististä, jonka molemmilla puolilla on kivipaadet, joissa lukee "För Fosterlandet - Isänmaan puolesta". Siuntion sankarihautausmaalla on 81 sankarihautaa.

Sankarihautausmaata vastapäätä on muistelukivi, jonka äärellä voi sytyttää kynttilän toiselle paikkakunnalle haudatun vainajan muistoksi.

Sankarihautausmaan muistomerkki

Uurnalehto ja muistolehto

Siuntion hautausmaan uurnahautausalueen, eli uurnalehdon (alue XII B) ja muistolehdon (alue XV) on suunnitellut Pekka Huttunen. Uurnalehto sijaitsee lähellä seurakuntakotia muistolehdon takana. Uurnalehto vihittiin käyttöön vuonna 2000 ja muistolehto vuonna 2016.

Muistolehto

Muistolehto ja muistokivi

Muistolehto koostuu nurmipäällysteisestä hauta-alueesta, muistokivestä, johon on kiinnitetty muistolehtoon haudattujen vainajien nimiä sekä kivitasanteesta, jolle voi asettaa muistolehtoon tulevien vainajien siunaustilaisuudessa laskettuja kukkia.

Seurakunnat toivovat, ettei alueelle tuoda yksittäisiä kukkia, kynttilöitä, lyhtyjä eikä muistoesineitä. Alue on useiden vainajien yhteinen hauta-alue, eikä sen tähden alueelle ole tarkoitus tuoda kukkia tai esineitä yksittäisten vainajien muistoksi. Tällaiset poistetaan hautausmaatyöntekijöiden toimesta.

Pysäköinti

Pysäköinti Siuntion kirkon eteen on kielletty. Kirkon edusta on pelastustie ja sen on oltava vapaana kululle. Hautausmaalla vierailevat voivat pysäköidä seurakuntakodin hiekkaparkkipaikalle Kalansinkujan varteen.

WC-tilat

WC-tilat sijaitsevat seurakuntakodilla ja ovat avoinna seurakuntatoimiston aukioloaikoina.

Kirkon pohjoispuolella sijaitsevassa huoltorakennuksessa oleva esteetön yleisö-WC on auki jumalanpalvelusten, kirkollisten toimitusten ja kirkossa ja hautausmaalla järjestettävien tilaisuuksien aikana.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc