Kummit

Kasteessa lapsi saa itselleen kummin tai kummeja. Kummi on lapselle erityinen ja tärkeä aikuinen ystävä. Monesti kummisuhde säilyy läpi koko elämän.

Kuka kummiksi?

Usein kummiksi pyydetään läheistä ihmistä, sillä kummi kulkee koko perheen rinnalla ja tukee vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa.

Lapsi tarvitsee kastetta varten vähintään yhden kirkkoon kuuluvan ja konfirmoidun kummin. Lisäksi lapsella voi olla kummeja, jotka kuuluvat sellaisiin kirkkokuntiin, jotka tunnustavat luterilaisen kasteen (mm. ortodoksit tai katoliset).

Kirkkoon kuulumaton henkilö voi toimia kasteen todistajana ja perheen ja kastettavan tukena.

Kummien tiedot (nimet, henkilötunnukset ja tieto kotiseurakunnasta) ilmoitetaan seurakunnalle lomakkeella, joka annetaan papille kastekeskustelussa. Kummin tiedot tarkistetaan ennen kastetta.

Kummina olo

Seurakunta tukee vanhempien ja kummien kasvatustyötä sekä arjessa että seurakunnan toiminnassa, kuten kerhoissa, rippikoulussa ja messuissa. Hyviä vinkkejä kummin tehtävään löytyy kumminkaa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolta

Vauvan käsi kämmenellä