Usein kysytyt kysymykset

Voiko lapsen kastaa, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon?

Lapsi voidaan kastaa, mikäli vähintään toinen huoltajista kuuluu kirkkoon. Siksi tilanteessa, jossa kumpikaan huoltajista ei kuulu kirkkoon, kaste ei ole mahdollinen. Haluatko liittyä kirkkoon? Lue miten se onnistuu! Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mikäli äiti ei kuulu kirkkoon, mutta toinen huoltaja kuuluu, kasteen edellytyksenä on, että kirkkoon kuuluvan huoltajan vanhemmuus on vahvistettu. Isyyden tai äitiyden vahvistaminen pitää siis olla tehtynä ennen kastetta tällaisessa tilanteessa.

Milloin lapsi kastetaan?

Yleensä lapsi kastetaan noin kahden kuukauden iässä. Lapsen tiedot on ilmoitettava väestörekisteriin ennen kuin lapsi täyttää kolme kuukautta. Jos lapsi kastetaan ennen tätä, seurakunta hoitaa tiedot väestörekisteriin. Lapsi voidaan kuitenkin kastaa missä iässä tahansa.

Kuinka kauan kastejuhla kestää?

Kastejuhla kestää yleensä noin 20–30 minuuttia. Juhlan yhteydessä on usein kakkukahvit, mutta se ei ole pakollista.

Yksi kummeista ei pääse paikalle. Mitä tehdä?

Kaikkien kummien paikallaolo ei ole pakollista. Kasteella tulee kuitenkin aina olla kaksi todistajaa, jotka merkitään tarvittaessa Lapsen tietojen ilmoittaminen -lomakkeelle.

Kuka voi toimia kummina?

Lapsella voi olla kummeja, jotka kuuluvat sellaisiin kirkkokuntiin, jotka tunnustavat luterilaisen kasteen. Lisätietoja näistä saa kastavalta papilta tai oman seurakunnan päivystävältä papeilta. Pääperiaate on, että lapsella tulee kuitenkin olla vähintään kaksi Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kummia.

Mistä tiedän onko lapsen nimi ok?

Etunimeksi hyväksytään yleensä vain sellainen nimi, joka:

• on vakiintunut etunimikäyttöön

• on vakiintunut samalle sukupuolelle

• ei muistuta sukunimeä.

Jos olet epävarma lapsen etu- tai sukunimestä, ota ajoissa yhteyttä nimilautakuntaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Lisätietoja löydät mm. Digi- ja väestötietovirastostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja nimilaistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Siskoni tahtoisi esittää kastejuhlassa laulun. Onko se mahdollista?

On. Kastevieraat voivat esittää tilaisuudessa musiikkia ja sehän on yksinomaan ihanaa. Kastejuhla on perheen oma yksilöllinen tilaisuutensa ja siitä saa tehdä oman näköisensä. Myös kastevieraiden ja erityisesti kummien puheenvuorot ovat tervetulleita. Näistä asioista sovitaan papin kanssa etukäteen kastekeskustelussa.

Onko seurakunnalla lainata kastemekkoa?

Valitettavasti Siuntion seurakunnilla ei tällä hetkellä ole kastemekkoa, jota voisimme lainata kastetilaisuuksiin.

Lapsellamme on samaa sukupuolta olevat vanhemmat. Voimmehan silti järjestää kasteen kirkossa?

Totta kai voitte! Olette lämpimästi tervetulleita järjestämään kastetta Siuntioon. Pappina voi toimia meidän seurakunnan oma pappi tai myös joku tuttu pappi teiltä jos niin haluatte.

Varaa aika kasteelle!

Varaa kasteaika Siuntion seurakuntien kirkkoherranvirastosta: siuntion.suomenkielinen@evl.fi tai 09 2525 1125