Usein kysytyt kysymykset häistä

Milloin avioliiton esteiden tutkinta pitää tehdä?

Vastaus: Avioliiton esteiden tutkinta on hyvä teettää hyvissä ajoin ennen vihkimistä. Todistuksen toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta voi saada aikaisintaan seitsemäntenä päivänä esteiden tutkinnan pyytämisestä ja se on voimassa neljä kuukautta sen antamisesta lukien.

Voiko avioliiton esteiden tutkinnan hoitaa vain toinen kihlakumppani?

Vastaus: Kihlakumppaneiden on yhdessä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa joko käymällä yhdessä paikan päällä kirkkoherranvirastossa tai sähköisen esteidentutkintapalvelun kautta.

Voimmeko teettää esteiden tutkinnan maistraatissa?

Vastaus: Avioliiton esteet voi tutkituttaa myös maistraatissa, mutta jos halutaan varmistua kirkollisen vihkimisen edellytyksistä, tutkinta on varmempi hoitaa Espoon aluekeskusrekisterissä. Kirkollisen vihkimisen edellytysten tutkiminen maistraatissa on mahdollista vain, jos evankelis-luterilaisen kirkon jäsen on käynyt rippikoulun vuonna 2011 tai aiemmin.

Saako kirkossa tai ulkona heittää riisiä tai kukan terälehtiä?

Vastaus: Valitettavasti Siuntiossa ei sisällä tai ulkona saa heitellä riisiä, kukan terälehtiä tai muutakaan hääparin päälle ulkona tai sisällä. Tämä johtuu siitä, että useinmiten pienet viljanmurut ynnä muut ovat vaikeita siivota seuraavan tilaisuuden tieltä pois, ne kantautuvat jaloissa sisälle ja sotkevat ja houkuttavat paikalle ei-toivottuja lintuja ja eläimiä. Suosittelemme itse esimerkiksi saippuakuplien puhaltamista!