Backa-Lillgård

Evitskogintie, 02570 Siuntio KK

Backa-Lillgård on entinen kappalaisen asunto.

Vuonna 1600 Backa-Lillgårdin tilaa alkoi viljelemään Siuntion seurakunnan kirkkoherra Martinus Eschilli, joka oli ostanut tilan. Vuonna 1604 tilalla vietettiin häitä, kun Eschillin tytär meni naimisiin kappalaisen Johannes Martini Forsiuksen kanssa. Tuolloin kirkkoherra lahjoitti Backa-Lillgårdin tuoreelle vävylleen. Kun lahjakirja laadittiin niin mm. Sigrid Vasa oli paikalla todistajana.
Johannes Martini asutti Backa-Lillgårdia aina vuoteen 1618, kunnes hänestä tuli kirkkoherra ja hän muutti Siuntion pappilaan.

1681 reduktion seurauksena Siuntion seurakunta menetti kappalaisen asunnon. Kuitenkin muutamaa vuotta myöhemmin, 18. tammikuuta 1684, kuningas Karl XI kirjoitti kirjeessään, että hän lahjoittaa Backa-Lillgårdin Siuntion seurakunnalle käytettäväksi jälleen kappalaisen asuntona.

Nykyisin Backa-Lillgård toimii ruotsinkielisen seurakunnan kirkkoherran asuntona.