Siuntion kirkonarkisto

Siuntion kirkonarkiston arkistonmuodostajia ovat Siuntion suomalainen seurakunta, Sjundeå svenska församling, Siuntion seurakuntayhtymä ja Siuntion seurakunta (Siuntion yhtenäinen seurakunta vuoteen 2000 asti).

Sisältö

Kirkonarkisto sisältää pitkään ja pysyvästi säilytettäviä asiakirjoja kuten yleishallinnon, taloushallinnon ja kiinteistöhallinnon pöytäkirjoja. Lisäksi arkistoon kuuluu osaksi pieni kirjasto, joka sisältää pääasiassa vanhaa uskonnollista kirjallisuutta ja kuulutuksia.

Kaikki yli 100 vuotta vanhat asiakirjat ja yli 50 vuotta vanhat asiakirjat, jotka käsittelevät väestökirjanpitoa säilytetään Kansallisarkistossa Hämeenlinnan toimipisteessä.

Tutkimus

Siuntion kirkonarkisto ei ole avoin yksityishenkilöille. Yliopistojen tutkijat ja heihin verrattavat voivat olla yhteydessä Siuntion seurakuntayhtymään, jolloin arkiston tutkintamahdollisuuksista päätetään ainan tapauskohtaisesti.

Digitoidut asiakirjat

Siuntion kirkonarkiston vanhat kirkonkirjat ovat suurelta osin digitoidut. Digitoituja asiakirjoja pääsee verkossa tutkimaan muun muassa Kansallisarkiston verkkopalvelussa ja Suomen Sukututkimusseuran verkkopalvelussa.

Vanhoja kirjoja kirjahyllyssä
Kuvituskuva.