Samaa sukupuolta olevien avioliitto

Tällä hetkellä Suomen ev.lut. kirkko ei valitettavasti vihi samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon.

Avioliittokäsityksen kaltaisista kirkon opillisista asioista päättää kirkolliskokous. Merkittävät asiat, joihin myös avioliitto-opetus kuuluu, vaativat kirkolliskokouksessa taakseen ¾ äänten enemmistön.

Esityksiä kirkolliskokoukselle voivat tehdä piispainkokous, kirkkohallitus ja hiippakuntavaltuustot sekä kirkolliskokousedustajat itse. Myös seurakuntalaisen tekemä aloite voi edetä kirkolliskokoukseen saakka.

Rukous avioliiton solmineiden kanssa ja puolesta

Siuntion Pyhän Pietarin kirkko on varattavissa rukousta varten. Pariskunta voi pyytää pappia tai muuta kirkon työntekijää rukoilemaan heidän ja kutsuvieraiden kanssa myös muualla pidettävään hääjuhlaan.

Rukouksessa kiitetään Jumalaa rakkaudesta ja elämän lahjoista sekä pyydetään puolisoille voimaa kunnioittaa toisiaan. Rukous on kristittyjen tapa pysähtyä Jumalan hyväksyvän ja rakastavan katseen alle kaikissa elämäntilanteissa.

Rukoukselle ei ole virallista kaavaa. Kirkon työntekijä voi rukoilla vapaasti tai käyttää kirkon rukousperinteeseen kuuluvaa aineistoa. Pariskunta voi miettiä yhdessä kirkon työntekijän kanssa juuri heille sopivaa tapaa rukoukseen.

Esirukous messussa

Seurakunnan jumalanpalveluksessa luetaan esirukous kaikkien niiden vihittävien parien puolesta, jotka ovat pyytäneet esirukousta. Tässä asiassa voi kääntyä Siuntion kirkkoherranviraston puoleen.

Esteiden tutkinta

Samaa sukupuolta olevien pariskuntien avioliiton esteiden tutkinta voidaan hoitaa Espoon aluekeskusrekisterin rekisteripalveluissa.

Varaukset

Tilaisuuden voi varata Siuntion kirkkoherranvirastosta puhelimitse tai sähköpostitse

pride liput lipputangossa