Hautavaakunat

Aatelissukujen hautajaisseremonioissa vaakunat ja liput koristivat juhlaa. Arkku laskettiin alas hautaan, mutta liput ja vaakunat ripustettiin usein seinille kirkon koristukseksi ja kuolleen muistoksi. Vaakunat kestivät ajan hammasta paremmin kuin liput, jotka usein tuhoutuivat lämpötilaerojen vaihtelun ja kosteuden takia.

Siuntion kirkossa oli aikanaan yhteensä 34 aatelisvaakunaa ripustettuna seinille, mutta näistä on säilynyt tähän päivään vain kolme. Yksi vaakunoista kuuluu vapaaherralliselle Creutz suvulle, toinen taas Otto Mauritz Krebsille ja kolmas Creutzin äidin äidille Margareta Andrep af Soor:lle.

Creutzin vaakuna

Creutzin vaakunaa koristaa teksti "Ernest Johan Creutz, Cassaritzin, Sjundbyn, Tamberforsin, Gustafsbergin, Christinæholmin ja Helgön vapaaherra. Syntynyt 1619, kuollut 1684. Valtioneuvos ja Turun hovioikeuden presidentti.

Krebsin vaakuna

Otto Mauritz Krebsin vaakunassa puolestaan lukee "Kuninkaalisen Majesteetin uskottu mies ja yliluutnantti, Herra Otto Mauritz Krebs, syntynyt Obskovan tilalla Inkerinmaalla 10. elokuuta 1683 ja Herran autuuteen nukkunut Sjundbyn tilaalla Uudellamaalla 12 syyskuuta 1768".

Anrepin vaakuna

Kirkosta löytyi viimeisimmän restauroinnin yhteydessä kolmas vaakuna, josta maali on kulunut pois. Tämä vaakuna on tunnistettu kuuluvan vapaaherra Creutzin äidin äidille Margareta Anrep af Soor:lle. Vaakunaa säilytettään seurakunnan arkistotiloissa.

Anrepin vaakuna

Muut vaakunat

Uskotaan, että suurin osa vaakunoista poistettiin kirkosta vuoden 1823 kojraustöiden yhteydessä. Uskotaan, että isompien keskusvaakunoiden ympärillä on ollut muita kooltaan hieman pienempiä vaakunoita, joilla on osoitettu päävaakunan haltijan isän ja äidin puolen sukujuuret. Creutzin vaakunan ympärillä uskotaan täten olleen sukujen Jägerhorn, Wildeman, Frille, Hess von Wichdorff, Hilser af Ekeln, Anrep af Soor, Oberlach von Lanometz, Silversparre, Bölja, Baner, Fleming, Hand, Horn, Stålhammar vaakunat, sekä yksi tuntematon vaakuna.