Kellotapuli

Kellotapuli Vanha kuva kellotapulista

Kellotapulin graniittinen alaosa lienee rakennettu samoihin aikoihin kuin itse kirkkokin. Tapulin kivinen alaosan uskotaan toimineen myös porttihuoneena kirkkomaalle ennen 1480-lukua.

Tapulin yläosa on kuitenkin paljon nuorempi. Isonvihan jälkeen se jouduttiin rakentamaan kokonaan uudelleen. Tapulin seinät maalattiin punaisiksi ja katto tehtiin paanuista. Tapulin yläosaa muutettiin korjauksien yhteydessä vuosina 1823 ja 1891. Kellotapuli rakennettiin jälleen suurilta osilta uudelleen vuonna 1904, jolloin se sain peltikaton, paneeliseinät ja tuuliviirin.

Nykyisin tapulissa on kaksi kelloa vuosilta 1726-1729. Ennen kirkon kelloja soitti kellonköysistä vetäen lukkari (ruotsin kielen sanasta klockare). Myöhemmin lukkari -titteliä on kätetty myös urkurista. Nykypäivänä kirkon kelloja soittaa automatisoitu koneisto, jota ohjataan kirkon sakaristosta.

Isonvihan aikaan kirkon kellot ryöstettiin.

Kirkon kelloja on soitettu:

• kutsumaan väki kirkolle (ennen jumalanpalveluksia, häitä, hautajaisia)

• julistamaan pyhä alkaneeksi (joka lauantai klo 18, jolloin pyhä -sunnuntai- lepopäivä alkaa)

• ilon osoitukseksi (hautajaisten jälkeen, kun vainajan sielu on siunattu ja siirtynyt Jumalan luokse taivaaseen) vihkimisten jälkeen ja pääsiäissunnuntaina (Jeesus on noussut kuolleista)

• varoittamaan vaarasta (mm. kun sota on alkanut)

• julistamaan kuolemasta (nk. sielunkellojen soitto, siuntiolaisen henkilön kuolemaa seuraavana päivänä, kun lukkarille on ilmoitettu kuolemantapauksesta.)

Suuren kellon teksti

Kirkon kelloja koristaa tekstit. Suuressa kellossa tekstejä on kahdessa rivissä, sekä sivuilla.

Ylärivi:

"Herren bevare tin ingång och utgång nu och i evighet"

Alarivi:

"Bevara tin foth när tu går till Guds hus och kom till att höra thet är bätter än the darars offer eccles IV VERS XVII

Sivulla:

"PROSOPOPOEIA CAMPANA FULMINEO PERII TACTA ANNOS ANTE DUCENTOS IGNI: ME RAPUIT RUSSICUS INDE FUROR SUMTIBUS ALT HODIE SIUNDIENSIBU REFUNDOR

LAETA SUB IMPERIO REX FRIEDERICE TUO A:O:R:M:DCC:XXVI. GABRIEL THEUDSCHOVIUS P:LOCI

DENNE SIUNDO KLÅCKA ÄR GUTEN AF KONGL.STYCKGJUTAREN GERHART MEYER ÅHR 1726.

Toisella sivulla:

WARDT ELÄNDIGT AF EN HIMMELSK ELD FÖRSTÖRD

FÖR TVENNE HUNDRAD ÅR AF RYSSEN BORTFÖRD

BLEF I KONG FREDRICS TID FÖR SAMMAN SKATT IGEN AF SIUNDO HERSKAP KIÖPT SAMPT AF DE SOKNEMÄNN C: THEUDSCHOVIUS P: KYRKIANS FÖRETRÄDARE OCH VÄRDAR SACELL HÄRADSHÖFD ERIK ADLERCREUTZ IAC.

Hans Hindersson i Myran, Hindrics Västerberg i Wästerby , Abraham Hindersson i Storby, Mårten Grönberg i Grönskog, Hans Hindersson i Krevola i Bläsaby. Koppar, Vikten  5 skeppund, 4 lispund, 7 skålpund.

Pienemmän kellon tekstit

Seuraava teksti kiertää ympäri kellon:

FRIDEN NÄRER, KRIGET TÄRER. GIÖR BÄTTRING SIUNDO SNART AT EI MÅ GÅ SÅ ÄNN

SOM SKEDDE PÅ THET ÅR DÅ GRYMMA RYSKA MÄN

MIG YNKLIG SLÄPA BORT MIN KLANG HÄR TYSTNA MÅST

AF EDART SAMMANSKÅT JAG NU STÅR PÅ MIN PÅST

OCH GUTEN I STOCKHOLM ÅR 1729 SOM VAR DET 10 KONUNG FRUEDRICHS REGEMENTS ÅR AF GERHARD MEYER

O VÄRDA SIUNDO MÄN STOORT LÅFORD EDER LEMNES

AF GRANNAR RUNTOMKRING OM NITHEN EDER NEMNES