Puukirkko

Vuonna 1685 Pyhän Pietarin kirkon itäisen fasadin vierelle rakennettiin suuri puukirkko, jotta voitiin pitää jumalanpalvelus kahdella kielellä samanaikaisesti (suomeksi ja ruotsiksi).

Kerrotaan, että Siuntion puukirkko oli yksi maan komeimpia sisustukseltaan, sillä aateliston lahjoittaessa miltei kilpaa uusia esineitä kivikirkkoon piti edellisiä arvokkaita lahjoituksia siirtää suureen puukirkkoon.

Muun muassa Pyhän Pietarin kirkon vanha arvokas alttarilaite oli pitkään Siuntion puukirkossa.

Puukirkko kävi kuitenkin pikkuhiljaa tarpeettomaksi kun kivikirkon suosio kasvoi. Lopulta puukirkko myytiin tarpeettomana huutokaupalla ja purettiin vuonna 1881. Kirkon hirret siirrettiin erääseen Siuntiolaiseen kylään myllytuvaksi. Tämä myllytupa tuhoutui myöhemmin tulipalossa.

Naisia matkalla kirkkoon

Kuva: Naisia matkalla Siuntion kirkkoon, Museovirasto