Uutislistaukseen

Kirkkohallitus on yhdessä muiden viranomaistahojen kanssa laatinut Läheisen kuolema-oppaan

Suomi.fin julkaisema Läheisen kuolema-opas vastaa kattavasti kysymyksiin, joita omaisille herää läheisen kuollessa ja ohjaa käyttäjän läpi byrokratiaviidakon.

Mitä tapahtuu läheiseni kuoltua? Mille tahoille minun pitää ilmoittaa kuolemasta itse? Miten hautajaiset järjestetään? Millaisia asiakirjoja tarvitsen asioiden hoitamisesta varten? Mitä pitää tehdä, jos läheinen kuolee ulkomailla tai hän on toisen maan kansalainen? Miten hoidan vainajan pankkitilit, laskut, postit, sopimukset ja sosiaalisen median tilit? Miten järjestän perunkirjoituksen ja perinnönjaon? Miten haen perhe-eläkettä, vakuutuskorvauksia ja tukia? Esimerkiksi näihin kysymyksiin oppaassa vastataan.

Laaja joukko viranomaisia, järjestöjä ja asiantuntijoita on yhdistänyt voimansa kattavan oppaan tuottamiseen. Yhteistyössä ovat mukana Asianajajaliitto, Digi- ja väestötietovirasto, Eläketurvakeskus, Kela, Kirkkohallitus, Maanmittauslaitos, Nuoret Lesket ry, Oikeusministeriö, Poliisi, Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry, Surevan kohtaaminen -toiminta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Ulkoministeriö, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE ja Verohallinto.

Tutustu Läheisen kuolema-oppaaseen Suomi.fin verkkopalvelussa.

2023-05-17 09:36:00.0